maanantai 22. elokuuta 2011

Biosignature-mittauksissa

Viikko täällä Nepalissa on vierähtänyt ihan huomaamatta. Tarkoitus oli kirjoittaa jo aiemmin tuosta Biosignature-mittauksesta, jossa kävin ennen lähtöäni.

Biosignaturessa mitataan millimetrin tarkoilla pihdeillä rasvan määrää eri kohdissa kehoa. Se mihin rasva kertyy, kertoo eri hormonien toiminnasta elimistössä. Kuten aiemmassa postauksessani jo kerroin, niin minulle on tuon e-pillerien lopettamisen jälkeen kertynyt rasvaa sellaisiin paikkoihin, joihin sitä ei koskaan aiemmin kerääntynyt. Jos rasvan keräytymistä voi siis jotain päätellä, niin selkeästi minun hormonitoiminnassani on moni asia muuttunut. Rasvaprosentiksi minulle tuli jotain 25 pintaan, ne muista tarkkaan, mutta olin kuitenkin odottanut vielä paljon pahempaa kun ajattelin, että tämä 10 ylimääräistä kiloa on kai pelkkää rasvaa :P

En nyt muista ihan tarkalleen enää, että mitä mistäkin pisteestä sanottiin, mutta muistan ohjeet, jotka sain. Ensinnäkin hiilihydraattien sietokykyni oli aika nollissa, joten vaikka Biosignaturessa yleensä pyritään lähtemään hyvän lisäämisen kautta, eikä kieltojen, niin ohjeena oli, että turhia hiilareita minun kannattaisi välttää jos vaan mahdollista. Ja olenkin siitä lähtien syönyt lähes ainoastaan lihaa ja kasviksia, ja olo on ollut ihanan kevyt kun ei turvota yhtään!

Se mitä minun pitäisi lisätä ruokavaliooni on proteiinia reilusti, aamupala(!), kuituja, omega3:sia ja magnesiumia. Olen Suomessa jo syönyt jonkun aikaa luomulihaa, joten ei ollut kovin iso harppaus alkaa syömään muutakin lihaa täällä Nepalissa, jossa luomua ei ole oikein tarjolla. Ainakaan luomuksi merkittyä, tosin täällä liha ei välttämättä olekaan tehotuotettua vaan saattaa olla aika alkukantaisesti kasvatettua itseasiassa. Edelleen minun on vaikea syödä punaista lihaa, mutta yritän. Tai no, en ole vielä päässyt kanaa ja kalaa pidemmälle, mutta ehkä tässä joku päivä vielä tilaan pihvin. Tai lammasta. Varsinkin kun ei pitäisi syödä joka päivä samoja ruoka-aineita vaan vaihdella mahdollisimman paljon, ettei kehity yliherkkyyksiä. Täällä se on hiukan haastavaa kun syö ravintoloissa, joissa esim. kasvikset ovat aina ne samat porkkana, pavut ja kukkakaali...

Omega3:set olisi ollut suositeltavimmin kalaöljystä, mutta öljyä on vaikea kuljettaa reissussa, joten joudun tyytymään kapseleihin. Magnesiumia ostin voiteena, josta se imeytyy ihon läpi. Ja aamupalan syömistä olen nyt opetellut. Olen onnistunutkin melko hyvin lähtemään kohtuunopeasti ravintolaan heräämisen jälkeen ja syönyt aina aamupalaksi lihaa ja kasviksia, eli siis kunnon ruoan. Yksi suositus minulle oli myös, että söisin tarpeeksi usein, tasaisin väliajoin, mutta siihen en ole oikein kyennyt. Täällä kun syön ainoastaan ravintolassa, niin ei tule syötyä oikein mitään välipaloja vaan olen syönyt vain kaksi kertaa päivässä.

Kuituja minun suositeltiin lisäävän ruokavaliooni chialla, psylliumilla ja pellavarouheella. Huomasin kuitenkin, että myös nämä ruoat turvottavat mahani, ja koska mahan litteänä pysyminen, varsinkaan näillä vähäisten vaatteiden helteillä täällä tuntuu aika mukavalta, niin en ole halunnut ottaa noita kuituja ja kulkea sitten maha pystyssä. Olen yrittänyt ottaa iltaisin ihan pienen määrän psylliumia, mutta silti vielä aamulla maha on vähän turvonnut.

Olen huomannut, että lihaa syömällä ruokailusta tulee ihan erilainen olo. Täysi maha, mutta ei mitään turvotusta eikä ähkyä. Jo tämä olo tuntuu mukavalta, ja toivon tietysti, että myös kehonkoostumus muuttuisi ja paino laskisi hiukan. Katsotaan mitä tapahtuu, vaa'alle pääsen seuraavan kerran sitten ehkä Suomessa parin kuukauden päästä :)

2 kommenttia:

Taika kirjoitti...

Olen vähän hämmästynyt mitä tulee tuohon lihansyöntiasiaan terveys"vaikutteisessa" blogissa. Oletko varma että se on hyvä juttu?

Itse en siis syö mitään sellaista lihaa mitä moraalini ei anna myöden.

En kykenisi omin käsin teurastamaan kanaa, ankkaa, lehmää, sikaa, sonnia, vasikkaa, en koiraa, kissaa enkä muutakaan eläintä joten katson ettei minulla ole oikeutta niitä myöskään syödä. Kalaa syön toisinaan jos sitä jää toisten ihmisten aterialta "yli" ja se olisi menossa roskikseen.

Olen aika vahvasti myös sitä mieltä että lihan syönti on ilman moraaliasioitakin tosi epäterveeelistä, sekä hengelle että ruumiille.

Ihmisinä tosiaan saamme itse tehdä nämä valinnat liikaa toisten mielipiteistä välittämättä. :)

Karoliina kirjoitti...

Kiitos kommentista Taika!

En ole mistaan varma ja muutan mielipiteitani jatkuvasti sen perusteella mita tietoa saan tai mika minusta tuntuu parhaalta.

Varmaan tiedatkin, etta vaikka kasvisruokavaliota usein pidetaan terveellisena, niin myos esim. lihaa suosivalla paleodieetilla tai VHH-ruokavalioilla on suuri kannatus. En ole yhtaan varma, etteivat ne olisi terveellisempia kuin kasviruokailu, itseasiassa talla hetkella uskon niiden olevan, oikealla tavalla toteutettuna.

Mielestani seka kasvis- etta liharuokavaliolla voi syoda erittain epaterveellisesti ja myos epaeettisesti. Mielestani on huomattavasti enemman kyse ruoan LAADUSTA (terveyden kannalta), ja esim. tuotantotavoista (eettisyyden kannalta), kuin siita pikkuseikasta kuuluuko siihen lihaa vai ei.

Monet lihansyojia epaeettisina pitavat ihmiset syovat esim. kananmunaa, liivatetta tai kayttavat nahkaa vaatteissaan. En nae miten tama on eettisempaa kuin se syonko hiukan lihaa. Vegaaniuden kylla ymmarran eettisena valintana, samoin esim. lahiruoan- ja kausiruoan suosimisen.

Olen ollut tosi pitkaan kasvissyoja, erilaisilla painotuksilla, joskus taysin vegaani, joskus syonyt jopa kanaa. Olen myos ollut kasvissyoja ja syonyt silti tosi epaterveellisesti ja laatutiedottomasti.

Lahes vegaani raakaruokavalio toimi minulle tosi hyvin jonkun aikaa, mutta talla hetkella ja naissa olosuhteissa tama high-protein/fat ja low-carb ruokailu tuntuu todella hyvalta kropassa.

En halua sitoa itseani mihinkaan tiettyyn dieettiin tai maaritella tarkkaan sita miten syon, vaan syoda niinkuin minusta tuntuu parhaalta, juurikin kuten sanoit, valittamatta toisten mielipiteista :)

Olen silti nahnyt asiat aikaisemmin hyvin samalla lailla kuin sina, ja on hyvin todennakoista, etta tulen palaamaan tuohon suuntaan viela, joten ymmarran hyvin pointtisi, kiitos siita.